– Skjønnlitteratur har hjulpet oss faglig

Leselyst: Emir Jakupovic fra Gjøvik videregående skole og Nora Helen Pettersen Brusveen fra Polarsirkelen videregående skole, har hatt gode opplevelser både gjennom de nominerte bøkene og diskusjonene med andre i Ungdommens kritikerpris. Foto: Naomi Garseth.

I dag møttes to representanter fra de syv juryklassene i Ungdommens kritikerpris til storjurymøte i Oslo. Vi tok en kjapp prat med to av jurymedlemmene.

Nora Helen Pettersen Brusveen går på Polarsirkelen videregående skole i Nordland, og Emir Jakupovic på Gjøvik videregående skole på Innlandet. Sammen med 12 andre ungdommer fra ulike regioner, utgjør de storjuryen for Ungdommens kritikerpris 2023.

– Leseperioden har lært oss å lese kritisk og reflektert, sier de og er enige om at juryklassearbeidet har påvirket hele klassen:

– Klassen min har allerede godt samhold, fordi vi er så få. Vi er bare seks stykker, så det er ikke vanskelig å snakke med alle, og alle er på samme bølgelengde. Men jeg føler dette har fått oss til å tenke enda mer på lik linje når det gjelder fag også. Det å ta til seg det skjønnlitterære har hjulpet oss faglig, forteller Emir.

– Jeg tror egentlig det har påvirka folk mest individuelt. Det som har vært interessant, er at vi har blitt skikkelig åpne om våre egne meninger, som vi kanskje ikke har vært like mye fra før. Nå ble vi liksom tvunget til det. Jeg synes det er det artige med bøker, at det er noe alle har så forskjellige og egne tolkninger av, sier Nora.

Forskjellige bøker
Nora og Emir befinner seg på Sentralen i Oslo. Her er de og resten av storjuryen i gang med å diskutere seg fram til en vinner blant de fire nominerte til Ungdommens kritikerpris.

– Det er mange forskjellige meninger og tolkninger, selv om det er de samme bøkene vi leser. Vi har satt de forskjellige bøkene opp mot hverandre for å finne for- og motargumenter, og sitter nå og argumenterer over hvilke vi skal stemme på. De fire nominerte bøkene er veldig forskjellige, og det er vanskelig å vite hva man skal bedømme dem ut ifra, sier de.

Siden begynnelsen av februar i år har de syv juryklassene i Ungdommens kritikerpris fordypet seg i fire skjønnlitterære og kritikerroste norske voksenbøker. For første gang i Ungdommens kritikerpris sin historie, er de nominerte i år de samme fire bøkene som til Kritikerprisen for voksne. Arbeidet har vært tidkrevende og utfordrende, men også givende for de unge leserne.

– Det var spesielt utfordrende med de bøkene du kjente at du egentlig skulle hatt mer tid på å lese. For eksempel Skinnende døde. Det var ofte jeg kjente at jeg hadde lyst til å stoppe opp og ta inn boka ordentlig, eller kanskje lese noen sider 2-3 ganger. Men det hadde man ikke tid til, sier Nora.

Emir er enig i at det gjorde inntrykk å skulle igjennom fire bøker på knappe to måneder.

– En av bøkene er for eksempel 400 sider lang, og ikke så lettlest for alle. Og så har du en bok på 90 sider som er ganske lettlest, men som krever mye tenkning. Uansett hvor stor boka er, så tar det mye tenkning og tid å komme seg igjennom, sier han.

Følelser i sving
Da Nora og Emir fant ut at klassen deres hadde blitt valgt ut som juryklasse, var det mange følelser i sving. Nora var spesielt glad, fordi hun hadde skrevet søknaden for klassen.

– Jeg ga meg selv en stor klapp på skuldra, ler hun og fortsetter:

– Vi var kjempespente. Jeg vet ikke om vi tenkte så mye. Det var bare masse følelser, vi var kjempeglade. Jeg husker at vi hev oss rett i det da vi fikk bøkene.

Emir forteller at klassen hans imidlertid ble mest overraska.

– Vi forventa jo ikke at vi kom til å få bli juryklasse. Vi tenkte at det var mange søker, og at sjansen for at vi skulle få bli med var veldig liten. Da vi fikk vite at vi var valgt ut, var vi overraska, alle sammen. Volumet var i taket, og vi lurte på hvordan det kom til å bli, hvordan det kom til å være å lese, og hvor god tid vil ville ha, og sånne ting.

Kritisk lesing og diskusjoner
Begge klassene arbeidet litt forskjellig med bøkene, men de har til felles at de måtte reflektere og analysere underveis i lesningen. Det har vært utfordrende å finne tid til å lese hjemme, men de fikk det til og tror at alle i klassen har vært fornøyde med innsatsen. Både Nora og Emir har lært å jobbe med skjønnlitterære bøker på en ny måte.

– Er det en ting jeg har lært gjennom leseperioden, så er det å lese skjønnlitterære bøker kritisk. Det er det som har hatt størst innvirkning på meg. Og ikke bare leseperioden, men det at vi diskuterer nå også, forteller Emir.

– Jeg er veldig glad i å analysere bøker, og veldig glad i å skrive om dem. Gjennom arbeidet med bøkene har jeg lært hvordan man skriver en bokanmeldelse på en ordentlig måte, og å vurdere bøker opp mot hverandre, forteller Nora.

Lære av andre
Å få høre andres argumenter og meninger om de nominerte bøkene, har også vært noe av det mest interessante med å være med i storjuryen. At de ikke nødvendigvis alltid har vært enige, ser de ikke på som noe problem.

– Det er jo det som utgjør en god bok, at det skal være mange måter å lese den på, sier Nora, mens Emir understreker at han har lært mye gjennom diskusjonene i storjuryen:

– Det er det å kunne se hvor du kommer fra og tenke på et annet nivå. Jeg elsker å diskutere, og det er en veldig interessant opplevelse å være med på, forteller han.

Nora er enig:

– Jeg synes det er veldig artig å komme hit og høre alle de forskjellige meningene, for du skjønner ganske mye mer når du får høre hvordan andre har tolka en bok. Du har jo bare din egen tolkning, men så hører du så mange andre meninger, og det kan gi deg en annen følelse av de forskjellige bøkene. Det synes jeg er ganske interessant, sier hun.

Årets juryklasser i Ungdommens kritikerpris er:
Bergen/Vestlandet: Amalie Skram vgs. (VG2 Salg & reiseliv)
Gjøvik/Innlandet: Gjøvik vgs. (2INF inf.tekn.)
Alta/Finnmark: Alta vgs.  (2MUS/2MKA)
Oslo: Oslo ks. (2STE)
Bærum/Viken: Rud vgs. (2ELB/C)
Mo i Rana/Nordland: Polarsirkelen vgs. (1MDA)
Kristiansand/Agder: Kristiansand ks. Gimle (2STF)

De nominerte er:
Kniven i ilden. Ruijan rannalla – Sanger fra ishavet av Ingeborg Arvola, Cappelen Damm 2022
Kvit, norsk mann av Brynjulf Jung Tjønn, Cappelen Damm 2022
Stakkar av Matias Faldbakken, Oktober 2022
Skinnende døde av Mazdak Shafieian, Gyldendal 2022

Prisen deles ut på Sentralen i Oslo fredag 31.mars klokken 14:00.

Tekst av: Edit Embla Frydenlund
Foto av: Naomi Garseth